Ransomware-angreb kommer ofte i bølger, men intet tyder på, at der bliver færre af dem – tværtimod. Grundlæggende er det en virus, der krypterer alle data på en (eller flere) computere, og dermed gør dem ulæselige. Herefter får brugeren en krav om en “løsesum”, der typisk skal betales i Bitcoin eller anden cryptovaluta, før de udleverer “nøglen”, der kan dekryptere data igen. Det er såvel private som virksomheder, der rammes af Ransomware-angreb.
Ramt af Ransomware?
Hvis du er ramt af et Ransomware-angreb – så SLUK for computeren med det samme – og det gælder også alle andre computere, eksterne harddiske, NAS-servere mv. på det lokale netværk. Det tager tid at kryptere data, så måske er virussen ikke nået rundt i alle hjørner.
Kontakt herefter PAD-dataservice hurtigst muligt på tlf. 21860069, via denne formular eller skriv til support@pad-dataservice.dk. Så vil vi forsøge at få et overblik over hvor slemt det står til, vurdere om der findes muligheder for at dekryptere dine data – og vejlede dig ifht. det videre forløb. Du bør ikke indgå i en kommunikation med hackerne uden bistand.
Man kan ikke gardere sig 100% mod at blive ramt af et Ransomware-angreb, men hvis man følger de 7 sikkerhedsråd, er man godt dækket ind.
Læs om mere om backup-løsninger her. Det er specielt vigtigt at have mindst én backup, som der ikke er direkte adgang til fra computeren / netværket, da Ransomware-angreb typisk “smitter” mellem computerne og krypterer alt, hvad de kan nå på det lokale netværk og diverse cloud-backups.
Det er i praksis umuligt at dekryptere data uden at have “nøglen”. Heldigvis så er en del af nøglerne blevet opsnappet af forskellige politienheder og gjort offentlige på forskellige hjemmesider. Nogle gange er man nødt til at vente i meget lang tid på at nøglerne til en ransomware-version bliver offentlige. Andre gange vælger ofrene at betale løsesummen – der er dog ingen garanti for, at man får dekrypterings-nøglen efterfølgende!