Når flere harddiske kombineres til en enkelt RAID-lagerenhed (enten via en RAID controller eller software), så kan det give øget kapacitet, hastighedsforøgelse og øget sikkerhed i fht. defekte diske – men der er mange faldgruber. Læs mere om de forskellige typer RAID-opsætninger.
Ved større RAID-systemer og i professionelle servere ser vi jævnligt, at flere diske fejler umiddelbart efter hinanden. Det gør, at evt. forsøg på at isætte en ny disk og lade controlleren genopbygge RAID’et fejler, når endnu en disk fejler – hvilket efterlader harddiskene delvist overskrevet og ude af synkronisering.
Backup inden Rebuild
Hvis du oplever diskfejl på et RAID, som du ikke har en opdateret backup fra, så forsøg altid at få taget en backup af alle vigtige filer til andet lagermedie, INDEN du udskifter den defekte disk og sætter gang i en genopbygning af RAID’et.
En anden typisk fejl er at RAID-controlleren eller RAID-softwaren enten dør eller opfører sig mærkeligt og efterlader harddiske, der er ude af synkronisering.
Typiske fejltyper i RAID-systemer:
- Raid-controlleren eller RAID-softwaren har fejlet.
- Efterfølgende forsøg på automatisk rebuild fejler
- Fejl i synkroniseringen af diskene, ved de f.eks. er blevet udtaget og genindsat – eller ved at de midlertidigt er blevet utilgængelige.
- For mange diske har fejlet ifht., hvad RAID’ets mulighed for automatisk rebuild kan klare
- Og så de “uforklarlige” situationer, hvor flere fejltyper har givet en uforudset situation, der ender med et RAID, der ikke længere kan tilgås.
Hvis du oplever problemer med dit RAID-system, så sluk om muligt for serveren / RAID’et og kontakt os på tlf. 21860069, via denne formular eller skriv til support@pad-dataservice.dk
Generelt: Jo tidl. i forløbet vi får RAID’et ind til analyse, desto bedre (og billigere) er mulighederne for en succesfuld datarecovery.
Vi vejleder også gerne i fht. hvilken RAID-opsætning, der er mest formålstjenelig for dig.