Med mellemrum får vi stadig Seagate 7200.11 og DiamondMax 22 harddiske ind, hvor kunden har læst på nettet om den berygtede fejl i firmwaren (den programkode, der styrer selve harddisken), der ramte disse diske.
Fra 2009 og nogle år frem, var det en meget almindelig fejl på de pågældende diske, og der blev skrevet mange vejledninger på internettet, om hvordan man kunne låse dem op (unbricke) – og de kom ind i tusindvis til recovery-firmaer.
Men da det var en fejl, der kom til udtryk efter et bestemt antal gange disken blev opstartet, så er så godt som alle diske, der var ramt af den “rene” firmware-fejl, allerede ramt for længe siden.
Samme symptomer – anden fejl
De Seagate 7200.11 som vi i de sidste mange år har fået ind til datarecovery, kan fremvise samme symptomer, hvor disken fremstår som låst eller med 0 GB (0 LBA / BSY / CC error).
Men fejlen skyldes så godt som altid dårlige eller ulæselige områder på harddisken.
Nogle gange vil de vejledninger for unbrickning, der findes på nettet, kunne give adgang til disken, men den vil typisk gå død under en efterfølgende læsning. Så hvis din gamle 7200.11 harddisk indeholder vigtige data, så kan det meget let gøre problemet større og en efterfølgende professionel datarecovery væsentligt dyrere.
Virker kun på Seagate 7200.11
Det er også værd at bemærke, at det kun var et trick, der virker på 7200.11 og DiamondMax 22 – hvis det forsøges på andre og nyere Seagate-modeller, kan det meget let føre til et uopretteligt datatab.
Husk vi har en gratis analyse – Kontakt PAD-dataservice på telefon 2186 0069, via denne formular eller email: support@pad-dataservice.dk.